Mecanică auto: motorul automobilului nu porneşte (Ovidiu Drobotă)


Reuşita unei tentative de pornire a motorului nu are numai un suport strict tehnic; ea depinde în primul rând de cunoştinţele şoferului privind executarea corectă a pornirii, adică de a folosi în mod dorespunzător butonul clapetei de aer şi pedala de acceleraţie în funcţie de regimul termic al motorului şi de temperatura ambiantă. În mod obişnuit, pornirea motorului cald nu prezintă dificultăţi. Mai complicată este pornirea motorului rece, mai ales în timpul iernii.

Înainte de prima tentativă de a porni motorul este absolut necesar să se verifice existenţa uleiului în baie, a lichidului de răcire şi a combustibilului în rezervor; apoi se asigură blocarea automobilului cu frâna de mână şi se pune maneta cutiei de viteză la punctul mort. Dacă automobilul a staţionat mai multă vreme şi timpul este rece, atunci este recomandabilă rotirea prealabilă cu câteva ture a arborelui motor folosind manivela. Numai acum se manevrează butonul clapetei de aer; când temperatura este foarte scăzută, butonul trebuie tras până la refuz. Apăsând pe pedala de ambreiaj se acţionează demarorul. Dacă în cursul a 10 secunde motorul nu a pornit, se face o pauză de 1-2 minute şi se repetă operaţiunea de 2-3 ori. Dacă nici acum motornul nu a pornit, aceasta constituie indiciul unei defecţiuni.

Uneori, din cauza greşitei manevre de pornire, repetatele nereuşite se soldează cu „înecarea” motorului: excesul de benzină umezeşte bujiile astfel încât acestea nu mai produc scântei deloc sau produc o flamă foarte slabă. Vara necazul are loc când motorul fiind cald, se acţionează inutil clapeta de aer; iarna el se poate produce, când o mică dereglare a aprinderii, mai ales, împiedică inflamarea operativă a amestecului carburant în camera de ardere. Tot la acest rezultat duc şi încercările de a porni motorul cu o baterie descărcată sau acţionând neconvingător manivela în timpul pornirii manuale. În astfel de cazuri repetarea la nesfârşit a operaţiei de pornire este nu numai inutilă, ci chiar dăunătoare deoarece benzina se scurge în baie spălând pereţii cilindrului diluând uleiul. Caracteristice înecării motorului sunt prezenţa în timpul acţionării demarorului a vaporilor albicioşi cu miros accentuat de benzină la eşapament, scăderea compresiei datorită absenţei filmului de ulei de pe pereţii cilindrului, lipsa totală a scânteii electrice la rotirea arborelui motor şi umezirea cu benzină a electrozilor bujiilor.

Pentru a mijloci pornirea într-un astfel de caz este strict necesară aşa numita „aerisire” a cilindrilor. În acest scop se acţionează foarte lin asupra pedalei de acceleraţie (lin pentru a nu pune în funcţiune şi pompa de benzină accentuând astfel înecarea), deschizând complet clapeta de acceleraţie a carburatorului şi se readuce clapeta de aer în poziţia normală de funcţionare (deschis).

Menţinând cele două clapete deschise, se roteşte arborele cotit manual sau cu demarorul timp de aproximativ 10 secunde, procesul repetându-se în caz de nereuşită după o pauză de 1-2 minute. Dacă aerisirea cilindrilor nu s-a soldat cu pornirea motorului, înseamnă că sursa insuccesului este de natură tehnică. Pentru a înţelege mai bine metodologia de panării într-un astfel de caz, este necesar să se ştie că factorii care pot împiedica pornirea motorului sunt: sistemul de pornire, instalaţia de aprindere, instalaţia de alimentare şi etanşarea cilindrilor. Discuţia va începe cu sistemul de pornire, numai fiind că sunt şi cazuri când, acţionând cheia în contact, demarorul nu devine activ. Succesiunea etapelor prezentate este obligatorie, sărindu-se peste o fază doar în momentul în care după verificări s-a constat că instalaţia respectivă funcţionează ireproşabil.  Nu este deloc indicat să se umble simultan la mai multe părţi ale motorului, demontându-le şi modificându-le reglajele sau să se facă acest lucru la întâmplare, fără a respecta ordinea indicată. O astfel de manieră de lucru nu face altceva decât să mărească confuzia şi să complice procesele de depanare.

Prezentare: numele meu este Ovidiu Drobotă şi sunt pasionat de automobile. În timpul liber scriu articole din acest domeniu pentru cei pasionaţi de domeniul auto şi pentru cei care sunt doritori de a învăţa lucruri noi. Administrez un site dedicat legislaţiei rutiere şi chestionarelor auto, pentru cei care vor să obţină permisul de conducere mai uşor (să înveţe eficient). Conţinutul site-ului este gratuit, iar site-ul nu necesită înregistrare cont.

 

Pentru alte articole similare, Ovidiu vă așteaptă pe http://webfrog.ro/ 

Spor la citit!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s