Lucruri pierdute


Eram mică, dar vă iubeam; profund, cu inima mare și spațioasă, îmbrățișându-vă inutilitatea de atâtea ori evidentă. Vă adunam și vă înmulțeam în gând, vă îmbogățeam cu un sens pe care de cele mai multe ori nu îl aveați, dar care vă stătea la fel de bine ca o haină croită perfect pe talie, de o culoare aderentă ochilor și nuanței tenului. Vă povesteam când nu aveam cui, toate gândurile mele, de obicei cu substrat de poveste. Voi, lucruri pierdute, mi-ați fost prieteni și prilej de bucurie copilărească, râset și plâns, podoabă de zi și de noapte.

Aveai gust ușor amar, metalizat, cană de tablă arsă pe margini, dar dădeai farmec laptelui cald și apei de fântână. Erai preferata mea, mai ales după ce mama mi-a certat în mod repetat elanul pueril de a bea apă direct de la robinet, pentru că…, Gabi, nu e frumos!…

Te-am moștenit de la sora mai mare, păpușă cu păr albastru. Aveai ochi de prințesă și grație de sirenă. Îți stăteau atât de bine hainele pe care ți le croaim zile întregi încât de multe ori puneam asta pe seama talentului meu de croitor nedescoperit mai mult decât pe cel al proporțiilor tale perfecte. Iar acum…, acum îmbătrânești undeva, într-un loc pe care nu l-am descoperit încă…

Câtă competiție pentru tine, oracole! Ți-am desenat și colorat paginile zile întregi ca să fii cel mai frumos din sat. Întrebările tale erau fără greșeli gramaticale iar răspunsurile atât de „informative”! Nu erai tu prea subtil pe atunci; îți plăcea să știu de la început cine ce gândește și cine are o până atunci ascunsă simpatie pentru mine. Te-am părăsit pentru o vreme, pentru că am crescut brusc mare și ceva îmi dicta că ai fi rămas în urmă, într-o copilărie pe care pe atunci nu mi-o doream la fel de mult ca acum…

Nu te iubeam, dar aveam mare nevoie de tine, foarfecă grea cu rugină pe tăișuri și intenții de tortură pentru degetele încleștate de copil neîndemânatic. Te căutam în fiecare zi în sertarele din bucătărie și tu știai că urăsc scârțâitul lor vechi; vicleană, te ascundeai de fiecare dată în altă parte… până când, într-o zi… nu te-am mai găsit. Ciudat, nu? Ciudat cum acum mi-e dor de tine și de reaua ta intenție…

Ochi cu ochi, clipă de clipă, v-am dedicat luni din viață, goblenuri frumos desenate dar atât de crude. Mi-ați mâncat minutele și orele în jocul vostru de înțepături neintenționate în buricele degetelor și răbdarea în căutarea ațelor de nuanță potrivită în magazine, pentru că întotdeauna cele vechi plecau de acasă când nu eram atentă. Zăceți în sertare, ca foarfeca veche, protejate de îmbrățișarea unor pungi cu miros ușor de mucegai…

M-ați crescut! M-ați intimidat, m-ați ispitit și m-ați câștigat definitiv, scrisori cu timbru și miros de pix sau de cerneală proaspătă. M-ați învățat că oamenii știu să simtă și să scrie frumos, din suflet pentru suflet, caligrafic, fără greșeală de intenție sau de sens. Descoperindu-vă, m-am regăsit pe mine și v-am adoptat cu inima largă. 250…atâtea ați fost, și v-am ascuns atât de bine încât acum nu vă mai găsesc. Și vă caut și acum pe sub pat și prin sertare…

Desene pe hârtii rupte și creponate neintenționat, bilețele, pahare sparte colorate, căni de plastic roșii pentru zahăr, fețe de perne cu flori albastre și cu miros de acasă, pat cu groapă la mijloc, mare dar atât de incomod, bicicletă cu roți subțiri, gri, rapidă și cu frână de picior, bluziță crem cu negru supraelastică cu vioara atât de frumos atașată pe diagonală, stilou verde din care întotdeauna curgea cerneala pe degetele mereu albastre, carte de povești ruptă la mijloc, dar cu desenul Scufiței pe copertă, lucruri multe, mici și mari, care mi-ați fost dragi sau chinuitoare într-o vreme în care vă iubeam de multe ori fără să știu, v-am adunat grămadă și v-am îngrămădit în sacul amintirilor, din care să nu ieșiți niciodată pe jumătate, niciodată neapreciate, doar întregi, cu sensul pe care acum vi-l redescopăr și vi-l atașez cu generozitate, pentru că ați fost și vreau să mai fiți…ale mele.

http://www.youtube.com/watch?v=mwX7uEiEWx4

2 thoughts on “Lucruri pierdute

Leave a Reply

